Gästblogg: Den felsäkra kompassen – intervjua din idé

Du har bestämt dig. 2015 är året då granskningen ska genomföras. Men hur ska du få redaktionsledningen att nappa? I en miniserie om tre delar går journalisten Fredrik Quistbergh igenom olika steg att för att vässa din idé från första tanke till ett paket som cheferna bara inte kan säga nej till. Först ut: Den felsäkra kompassen.

image
Fredrik Quistbergh

Amerikanska Investigative Reporters and Editors (IRE) är förebilden till den svenska Föreningen Grävande Journalister (FGJ). IRE:s webbplats lämnar allt att önska när det gäller design och presentation. Men den som blir medlem och tar sig bakom fasaden hittar en riktig guldgruva. En av de verkliga pärlorna är deras databas av tipsformulär. Totalt finns närmare 4 000 olika tipsformulär sökbara i IRE:s databas. Ett av de allra mest populära tipsformulären har titeln ”Project Checklist” och är skrivet av Pulitzerprisvinnaren Michael J Berens från Seattle Times.

Berens menar att dessa punkter är en, i princip, felfri kompass när det gäller att testa om din idé håller. Han brukar börja varje tänkbart projekt med att gå igenom frågorna på listan och grundligt intervjua sin idé. Här är de elva olika frågorna (fritt översatta av mig), med följdfrågor, som du ska ställa till din idé:

#Är det nytt?

Finns det en överraskningsfaktor?
Finns det en fördom att vända?
Finns det en ny vinkel på ett redan känt ämne?

#Vad handlar storyn om?

Kan du förklara idén på sex ord eller mindre? Exempel: Vårdgivare sextrakasserar patienter på äldreboende

#Finns det potential för förändring?

Är det ett missförhållande som kan rättas till?
Finns det en hyfsat enkel lösning på ett uppenbart problem?

#Går det att bevisa?

Finns dokument som kan belägga tesen?
Finns ny statistik eller nya uppgifter?

#Bryr sig läsarna/lyssnarna/tittarna?

Är berättelsen relevant?
Finns det någon indignationsfaktor?

#Finns unik källa?

Någon som träder fram?
Finns exklusiv dokumentation?

#Finn källa som kan ge röst åt berättelsen?

Vilket ”kött & blod” kan knytas till berättelsen?
Hur stark är källan?

#Håller grundberättelsen?

Om allt skiter sig, vad har du då?

#Varför denna berättelse just nu?

Finns det någon aktualitet?
Finns det någon som har intresse av att detta publiceras just nu?

#Vilka nyckelscener finns?

Vilka scener beskriver historien?
Går det att fånga dessa scener i still/rörlig bild och/eller ljud?

#Bryr du dig?

Varför tycker du att den här berättelsen är viktig?

Berens påpekar att idén inte alls behöver uppfylla alla dessa kriterier för att han ska gå vidare med den. Ibland räcker det med att det finns en överraskningsfaktor eller att han kommer över en unik telefoninspelning som gör idén värd att fortsätta jobba med. Det kan också räcka med att du själv tycker idén är viktig och bryr dig om att och hur den blir gjord. Det här vittnar även Frontlines eldsjäl David Fanning om. Frontline är ett av världens starkaste flaggskepp för undersökande journalistik. I den här rejäla intervjun med Fanning säger han bland annat att ”Om du inte kan göra det viktigt är det troligen inte värt att göra”. Läs gärna hela intervjun i väntan på nästa del av hur du vässar din idé. Då ska vi titta närmare på manusguruns största hemlisar.

Fredrik Quistbergh

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *