Använd din rädsla – sex knep för att klara ansvarsintervjun

Ansvarsintervjun är en alltid viktig och ofta förbisedd del av granskningen. Här ger Marja Grill sina bästa tips om hur man gör den bra. Texten är också publicerad i senaste numret av Föreningen grävande journalisters (utmärkta) tidskrift Scoop.

image
En svår form.

Redan när vi gick över parkeringsplatsen till industriområdet i Borås så slog vi på tv-kameran. Det gällde att inte missa en enda ruta, för efter ett halvårs grävande i hemsidesföretaget Yellow registers bluffar mot sina kunder så var det dags för den viktigaste intervjun av alla. Den som kan hjälpa eller stjälpa ett gräv. Det är så klart ansvarsintervjun. Allt annat går att rädda i efterhand, men missar du den avgörande frågan under den här intervjun, så kan hela jobbet vara stekt.

Detta var min första tillsvarsintervju i mitt första reportage för Uppdrag Granskning, och vad jag inte visste då var att den skulle bli avgörande för min framtid. Men ja, jag var rädd. Och det ska du också vara. Men här är mina fem viktigaste tips för att klara den ändå.

Hemligheten är inte ens särskilt hemlig. Den är att vara väl förberedd.

1. Formulera frågor. Det gäller att veta vad de viktigaste frågorna är. Innan vi åkte hade jag och min redaktör Georgio Mantzaris delat in intervjun i olika frågeområden, funderat på vad de kunde tänkas svara, och skrivit olika varianter på följdfrågor. Det viktiga här är att fila på formuleringar, och nöta in de viktigaste av dessa frågor i olika varianter så att du vet att du kan ligga på tills du verkligen får svar. Du ska kunna dina frågor utantill sedan, du ska inte behöva läsa innantill, då förstör du hela dynamiken i intervjun.

2. Läs på. Du vet ofta redan svaren. Om intervjupersonen har varit i liknande intervjuer, eller varit i kontakt med dig på telefon eller skriftligen till andra, då har du oftast deras bästa argument där. Läs på, och kom på de finurliga motfrågorna.

3. Öva. Det är det viktigaste momentet för mig, jag vet att andra väldigt duktiga intervjuare gör på andra sätt, men jag behöver öva mig på att säga mina frågor högt. Det ska vara obehagligt att ställa till svars, det är att gå över osynliga linjer i sanden om vad som är en artig intervju, men just därför hjälper det att öva. Bäst är det med en kollega som kan alla motargument, men annars går det faktiskt bra bara med vem som helst, eller säg frågorna högt för dig själv innan.

4. Drick inte kaffe med intervjupersonen innan. Det är min egen regel, för att påminna mig själv om mitt uppdrag, och det är inte att vara trevlig och social utan det är att ställa en ansvarig person till svars för något viktigt. Även om vederbörande är en trevlig prick. Det är mitt uppdrag från mina uppdragsgivare, licensbetalarna. Men dricker vi kaffe innan blir gränsen lätt utsuddad, och intervjun för feg.

5. Lyssna. Stå på dig. Kräv svar. Det ska göras på ett artigt vis, med en trevlig ton, men utan att ge efter eller ge upp. Insistera på att få veta de verkliga argumenten, inte bara de talepunkter som intervjupersonen eller dess medierådgivare bestämt på förhand. Lyssna ordentligt på svaren, är det verkligen svar? Om inte, ställ frågan igen, på ett nytt sätt. Om inte det heller fungerar, lägg ut hela intervjun. I min intervju med dåvarande migrationsminister Tobias Billström (M) om vad han sa eller inte sa under ett möte med representanter för den irakiska regeringen så vägrade han svara på frågan ett mycket stort antal gånger. Den blev rätt talande ändå.

6. Ta med bevis. När den ansvarige personen nekar till att företaget/myndigheten någonsin betett sig som du säger, nöj dig inte där. Låt inte ord stå mot ord. Visa den ansvarige dokumenten, eller spela bandet med ljudinspelningen på den ljugande hemsidesförsäljaren.

Det var så jag gjorde i min intervju med Yellow registers ansvarige chef i Borås den där dagen. När hon i sten hävdade att de inte hade några säljmanus, och jag sedan räcker fram ett av dem, då blev hennes nekanden plötsligt väldigt ihåliga. Att vi sedan hade samtal inspelat som följde detta manus, ord för ord när de lurade sina kunder, gjorde hela intervjun. Ja, hela reportaget faktiskt.

Marja Grill

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *