Testet som visar värdet av ett bra tipssystem

Ingen reporter är bättre än tipsen man får från sina källor.

En dålig reporter kan förstöra en bra story men inte ens en lysande reporter kan göra en bra story där det inte finns nåt till att börja med. (Möjligen om man hittar på grejer – fiktion eller alternativa fakta – men då har man ju också upphört att vara reporter.)

Varje reporter och redaktion bör alltså försöka maximera sin tipsinput.

Föreningen grävande journalisters tidskrift Scoop har i senaste numret testat redaktionernas tipsmejl. Det är ett test som inte ger anledning till stolthet för de SVT-redaktioner som ingår, men som är en viktig ögonöppnare både för SVT och andra.

Vi har tidigare skrivit om tolv sätt att få fler tips, om betydelsen av att hålla koll på sina mejlkorgar om värdet av att ta sig an de tips man faktiskt fått.

Att ha bra rutiner för sin tipshantering är viktigt både för redaktionen och för den reporter som vill jobba med egna stories.

Att vara mottaglig för tips betyder inte att man ska göra nyheter av allt man får. Sannolikt måste den reporter som får många tips tvärtom bli bättre på att sålla och arbeta systematiskt med de tips man väljer att ta sig an.

Den som har en metod för mottagning, urval och bearbetning av tipsen ökar sina möjligheter radikalt, jämfört med den som inte har det.

Om man inte förstår det kan man göra följande tankeexperiment, utifrån Scoops test: föreställ dig att du kontaktar tre redaktioner med ett tips om ett allvarligt missförhållande.

En redaktion svarar efter en minut, en annan efter två timmar och en tredje efter två veckor.

Räck upp handen alla som sitter och väntar på det tredje svaret.

En kommentar till “Testet som visar värdet av ett bra tipssystem”

  1. Visst är det märkligt hur stora, professionella, svenska redaktioner inte har bättre koll på att (1.) man ska svara på tilltal, (2.) tipsfunktioner ska funka, (3.) tipsen är en av de viktigaste delarna av verksamheten och (4.) det måste gå att lämna tips på olika – och även säkra – sätt.

    Bra att det här börjar diskuteras!

    Jag har själv varit med om att tipsa stora redaktioner (andra än där jag själv jobbar), som inte svarat – trots påminnelser. Jag har också snubblat över tipsfunktioner som funkar dåligt rent tekniskt – och sajter där man måste leta länge efter att hitta hur man gör för att få kontakt med redaktionen.
    Exempel: https://bit.ly/2k3FEZv och https://bit.ly/2k3Ei0Z

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.