Så får du tips om rapporterna som inte blir pressmeddelanden

Allt intressant hamnar inte i pressmeddelanden (bilden från Försäkringskassans sajt).
Allt intressant hamnar inte i pressmeddelanden (bilden från Försäkringskassans sajt).

– Jag har besökt en by där det varit massor av strul när Telia klippte kabeln.

Min kollega Marit Israelsson på Västerbottensnytt – som jag tidigare samarbetat med i granskningen av jobbcoachföretag – hade ett mycket intressant material, och ville gärna samarbeta om ämnet – problemen när Telia ersatte traditionell fast telefoni i byar i glesbygden med nya lösningar via mobilnätet.

Jag såg framför mig ett möjligt samarbete kring ett intressant ämne, men samtidigt fanns det inte någon självklar riksvinkel. Varför var detta ett problem utanför den aktuella byn?

Två timmar senare dök svaret upp i min mailbox.

En utvärdering av teknikskiftet beställd av Post- och telestyrelsen. En utvärdering som visade att mer än hälften av de som förlorat sitt fasta abonnemang fått problem med de nya lösningarna.

Det blev en rad inslag och artiklar, i både Västerbottensnytt, Rapport, Aktuellt och på svt-webben.

Allt som ett resultat av att jag flera år tidigare skrivit in en webbadress i ett sökfält.

För att ta det från grunden så har det förstås aldrig varit enklare än nu att hålla koll på sån information som myndigheter och andra samhällsaktörer vill få ut. Den sajt finns knappt där man inte kan prenumerera på pressmeddelanden och andra ”nyheter”, antingen via mejl eller RSS. Genom dessa kan man enkelt få ett flöde av uppdateringar – visserligen samma som alla andra får, och bara det aktören själv vill sprida, men ändå.

Samtidigt finns förstås en enorm mängd allmänna handlingar som aldrig når offentlighetens ljus eftersom de stannar inom myndighetens väggar. Som goda granskare kan vi begära ut dem med hänvisning till offentlighetsprincipen. Den vägen kan vi genomföra granskningar och hitta nyheter med fakta och formuleringar som i vissa fall avviker från den officiella bilden.

Men det finns också en tredje typ av dokument, på en slags mellannivå där myndigheten inte vill eller kan publicera som ett pressmeddelande, men inte heller vill eller kan hemlighålla det. Det kan handla om utvärderingar, rapporter, remissvar eller andra skrivelser. Ibland totalt ointressanta, ibland ganska intressanta för den specialintresserade – och ibland med riktigt stor nyhetspotential.

Det är dokumenten som publiceras på sidor som ”Övrigt”, ”Rapporter” eller ”Remisser”. Om vi pratar webbstruktur så ligger de oftast under ”Om oss” parallellt med ”Pressmeddelanden” eller ”Nyheter” på myndighetens eller organisationens sajt.

Men ofta – utan prenumerationsmöjlighet.

I de fall där du kan prenumerera så är det enkelt. Då startar du prenumerationen och får sedan dokumenten (eller länkar) i mejlen eller RSS-läsaren (gamla favoriten Google Reader finns ju inte längre, men konkurrenter som Reedly, Pulse eller Taptu har tagit över stafettpinnen).

Om inte sidan själv erbjuder en möjlighet till prenumeration så finns det två sätt du själv kan starta en sådan.

Antingen kan du gå till en tjänst som omvandlar sidor till RSS-flöden, till exempel Page 2 RSS som vi skrivit om tidigare.

Eller, om du blir avskräckt av tanken på RSS, så kan du faktiskt se till så du blir uppmärksammad via mejl, med hjälp av Googles verktyg för framtidsfiske, Google Alerts.

Tricket är enkelt: lägg in webbadressen som en Alert-sökning. Alltså bara adressen, inga sökord, ingenting mer.

Systemet är inte bombsäkert eftersom allt beror på när Google indexerar sajten nästa gång. Men om det handlar om ett ämne du bevakar över längre tid, och där ditt primära intresse är att hålla koll på om det dyker upp något intressant – inte att du måste vara först med en specifik rapport vid ett speciellt tillfälle – så fungerar det utmärkt.

Då kan det till exempel slumpa sig så att den ilskna byn med ny telefoni hittar sin självklara riks-komplettering i en rapport från Post- och telestyrelsen.

1 reaktion till “Så får du tips om rapporterna som inte blir pressmeddelanden”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *